kolmapäev, 2. märts 2016

Sportlov ehk talvepuhkus, autotrip Taani

Üheksateistkümnes veebruar (reede) oli suuremal lapsel viimane koolipäev. Algas sportlov ehk talvepuhkus, mis kestis nädal aega. Kuna soojamaareisid pole just kõige odavamate killast, siis otsustasime autoga trippida Taani sõbrale külla. Alustasime oma teekonda laupäeval enne lõunat. Taani saab minna autoga sõites  kas praamiga Helsingborgist või üle Öresundi silla Malmöst.
Otsustasime minnes kasutada praami, see oli lühem tee meie sihtpunktini Taanis. Trosast Helsingborgi on maad natuke üle 500 km. Tee peal tegime kokku kolm peatust. Pesamuna oli super tubli kogu reisi vältel. Õnneks ta naudib autosõitu ja seega pikk maa probleeme ei tekitanud. Kodust võtsin tee peale ajaviiteks kaasa talle rasvakriidid ja joonistuspaberit, paar mänguautot ja raamatuid. Näksimiseks lõikusin tee peale kaasa õunu, paprikat, porgandit ja tegin mõned võileivad.

Lennukid kiirtee ääres Linköpingus

paremal pool on suuruselt teine  järv Rootsis nimega Vättern  https://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ttern

Jõudsime õigeks ajaks Helsingborg´i, et praamiga üle sõita Taani Helsingør´i. Praam lahkus 10 minutit hiljem peale meie saabumist. Praamisõit kestis 20 minutit ja üheotsa pilet maksis ca 50 eurot.
paremalt (Helsingborg´ist Rootsist) vasakule ( Helsingør´i Taani) 20 minutit praamisõitu
Meie sihtkohaks Taanis oli Gilleleje. Praami pealt maha tulles ootas meid ees veel pool tundi sõitu.
Jõudsime kohale pool kaheksa õhtul, väljas oli juba pime ja vihma sadas. Peatusime me Gilleleje Kysthusene´s. Meie sõber elab ja töötab seal juba viimased kaks aastat. Tegu on külalismajadega, mida renditakse välja aastaringselt. Majakesi kokku on 88, mõned neist eraomandis. Asukoht on ilus, mere ääres kohe. Lund polnud seal üldse, maa oli roheline.
Saabumise õhtul olid lapsed  pikast reisist väsinud ja läksid peagi magama. Meie Tõhuga olime kella üheni öösel üleval, ajasime juttu oma sõbraga ja tema töökaaslasega. Vahepeal tuli seltsi ka nende boss. Üks väga lahe tegelane, hea huumorisoonega ja sõbralik. Tänu talle saime me seal külalistemajas tasuta ööbida.  Esimese öö veetsime väikses toas, kus lükkasime kaks voodit kokku ja kõrvale mahtus veel reisivoodi pesamunale. Järgmisel päeval kolisime ümber suurde tuppa, seal oli igaühel nüüd oma voodi ja ruumi laiutada.

kahe töötaja ühisköök, kus ka meie süüa tegime
See tore boss tõi oma lapse puldi teel juhitava helikopteri meie põnnidele mängmiseks. Ja hommikul õues lasi ta õhuga täis ´´pillow´´, et lapsed saaksid hüpata. Tavaliselt on see kasutusel suvehooajal. Peredega puhkajaid olid päris palju ja nende lapsed said ka nüüd hüppamiset rõõmu tunda. Laste jaoks oli seal kaks mänguväljakut ja jalgpalliväljak. Mänguväljakute juures oli aedik, kus elasid kaks kitse.
´´pillow``

Pesamuna töötajate töövahendit proovimas

Pühapäeval oli ilm ilus aga maru tuuline. Kuna Tõhul läks Rootsis jope lukk katki ja teine jope oli tal Eestis, siis otsustasime kohalikust linnast Gillelejest talle uue jope osta. Meie sõber juhatas meile teed ja näitas poode. Ühest heast spordiriiete poest leidsime Tõhule sobiva ja meelepärase jope. Käisime ka kohalikus toidupoes Netto süüa ostmas. Miskit erilist poes silma ei jäänud, toit nagu toit ikka :)
klõps linnast

Turistid

Gilleleje rongijaam
Õhtul käisime saunas ja ujumas basseinis. Minul jäi see saunaskäik ja ujumine lühikeseks kuna pesamuna kurtis,et tal on külm. Nii paningi riidesse ja läksime oma tuppa tagasi. Issi ja suurem laps jäid mõnulema. Kuna seal oli hea internet, siis tõmbasin alla mõned multikad ja filmid,et õhtut sisustada.
Esmaspäeval pidi meie sõber tööl olema, olime siis omapäi ja jalutasime õues ringi ning käisime veel linnas. Leidsin omale ühe pikema softshell jope, millega hea kevadel õues olla ja lapsed tahtsid jalgpalli. Tagasi oma majakese juurde jõudes käisimegi õues jalgpalli mängimas.
Rannas ka käisime aga seal ei kannatanud kaua olla kuna tuuli oli nii suur ja jäine. Tõhk ja pesamuna olid juba niigi nohused. Õnneks olin ma taibanud külmetusetee kaasa võtta ja kurgutablette, vietnami salvi. Määrisin pesamunale taldade alla ja rindkerele salvi ning andsin närida islamoosi kurgutablette. Tõhk jõi ka hoolega teed ja määris salviga ninaalust. Pole just vahva, et sõidad puhkusele ja jääd haigeks. Õhtul vaatasime kõik koos filme ja tegime süüa.

Koju tagasi hakkasime sõitma kolmapäeval enne lõunat. Meie sõber oli ka kuskilt viiruse külge saanud ja ei saanud sel päeval tööle minna. Saatis meid ära ja läks magama ning ravima end.
Tagasi koju otsustasime sõita üle Taanit ja Rootsit ühendava Öresundi silla .https://et.wikipedia.org/wiki/Sundi_sild
 Seega tuli meil kilomeetreid juurde, sest pidime sõitma Kopenhaagenist Malmösse. Tee sillale algas tunneliga ja siis läks mere peale. Efekt oleks ilmselt lahedam olnu kui oleksime tulnud Roostist ja sõitnud Taani üle silla. Sillaületusmaksu pidime tasuma Rootsi poole peal. See maksis ka ca 50 eurot. Nii et rahalist vahet silla või praami vahel pole.
 veealuses tunnelis

interneti pilt sillast
neti pilt sillast
Kuna sõitsime mööda kiirteid, siis nägime eemalt maastikku ja ja ehitisi. Palju oli tuulegeneraatoreid nii Taanis kui Lõuna-Rootsis.

valged `` asjad`` veekogul on luiged ( neid oli seal väga palju)
tuulegeneraatorid

väsinud reisisell
Tee peal tegime jälle kolm peatust. Ostsime tee peale kaasa pitsat ja banaane, juua. Mida kodule lähemale, seda lumisemaks läks.
Trosa´sse jõudsime enne üheksat õhtul, Tõhk ja suurem laps käisid kiirelt Icas´st läbi, sest kodus oli külmkapp tühi :) Pesamuna magas juba pikemat aega ja ka kodu jõudes ei ärganud kohe. Maja oli jahedaks läinud nende viie päevaga ,mil meid kodus polnud. Kõigest kuus kraadi oli sees sooja. Me ei võtnud isegi saapaid jalast ära,sest põrandad olid nii külmad. Issi tegi kohe kaminsee tule ja mina lastega istusin seni diivanil teki sees. Radikad lülitasime ka sisse ja üsna varsti oli juba normaalne olla :) Keetsin kuuma teed kõigile, et kontidesse ja sooja saada.
Hommikuks oli maja soe nagu tavaliselt. Päeval käisme õues, sest ilm oli hea. Päike paistis ja paar soojakraadi. Õhtul andis reisiväsimus tunda ja ma läksin magama juba kell kuus. Enne kümmet ärkasin üles, et issi ja lapsed ka magama ajada ning siis põõnasin hommikul üheksani.Oli see vast alles magamine :)
Igatahes oli see väike seiklus väga tore ja saime oma silmaringi suurendada. Kes teab kuna jälle tekib võimalus Taanit külastada ( Legolandi tahaks küll minna)...